Hashøj Rideklub

Voltigering

Voltigering er akrobatik på hesteryg.

Hvad er Voltigering?

Voltigering er akrobatik på heste ryg. Her får man brugt hele kroppen og balancen bliver udfordret på alle måder. Man behøver ikke at kunne ride, have egen hest eller overhovedet haft med heste at gøre før, for at gå til voltigering.

Der trænes på træhest og rigtig hest. Det er op til træneren om der trænes på begge ting hver gang. Vi forventer at voltigerne har rigtige volti bukser + volti sko når man har gået til voltigering i en måned. Der bruges ikke ridestøvler, kondisko, ridebukser eller ridehjelm under voltigering. Derfor er det vigtigt at hver voltigere har en ulykkeforsikring som dækker hvis der sker noget. Rideklubbens forsikring dækker ikke person skade.

Voltigering er delt op i to katagorier hos os.

Den ene er gruppe voltigering, her voltigere man på et hold bestående af max 8 voltigere pr hold.

Her lærer man at lave de 6 obligatoriske øvelser + en gruppe kür ( kür er en serie af øvelser man laver til musik, hvor man max er 3 på ryggen af hesten af gangen).

Hos os er der en træner/voksen som står for opvarmning, udstrækning så alle er varme og klar til at lave øvelser på træhest og på hest.

I gruppe voltigering er der to træner tilstede, en longefører som styrer hesten og en træner som står for opvarmning osv af børnene.

I gruppe voltigering lærer man at arbejde sammen og hjælper hinanden hele tiden.

I gruppe voltigering hos os er alderen fra 4 år – 18 år, så anbefaler vi enkelt voltigering når man fylder 18 år.

Den anden mulighed er enkelt voltigering.

Her skal man være 14 år for at kunne starte.

Enkelt voltigering er hvor voltigøren er alene på hesten. Her lærer man at lave de 6 obligatoriske øvelser + en kür.

Man kan sagtens træne sammen med andre enkelt voltigere, men når man er på hesten er man alene. Dette kræver at voltigøren selv kan varme op og sørge for udstrækning da der kun er en træner tilstede under enkelt voltigering.

Har du mod på at prøve voltigering? Så kontakt Sara Teilmann på 30112741 eller simbiline@gmail.com

Vi har prøve time for kun 75 kr

Det koster 350 kr om måneden og vi kræver at du bliver medlem af klubben.

Medlemsskab koster 350 kr børn 0-17 år og 400 kr 18 år – opefter .

Man betaler en måneds betaling som depositum.